“بصیرت” از جمله کلید‌واژگانی است که همچون بسیاری از عبارت‌های روشنگرانه از بیانات مقام معظم رهبری وارد حوزة پژوهشی و کاربردی سیاسی اجتماعی و فرهنگی جامعه شده است. این عبارت که در کشاکش جریان فتنة 1388 ضرورت و جایگاهی ویژه یافت، از عوامل صعود و افول بسیاری از افراد و حتی خواص جامعه گشت. بصیرت […]

“بصیرت” از جمله کلید‌واژگانی است که همچون بسیاری از عبارت‌های روشنگرانه از بیانات مقام معظم رهبری وارد حوزة پژوهشی و کاربردی سیاسی اجتماعی و فرهنگی جامعه شده است. این عبارت که در کشاکش جریان فتنة 1388 ضرورت و جایگاهی ویژه یافت، از عوامل صعود و افول بسیاری از افراد و حتی خواص جامعه گشت. بصیرت سنگ محکی است که میزان التزام به مسیر راستین اسلام و انقلاب اسلامی برآمده از آن را مشخص می‌کند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، دنیای استکبار که به یکباره با گفتمانی جدید و بی‌سابقه مواجه شده بود به انواع و اقسام روش‌ها برای متوقف کردن سیر حرکت رو به رشد آن، اقدام ورزید. حمایت از گروه‌های شکست‌خورده داخلی همچون منافقین و لیبرال‌ها برای تحریف انقلاب نتیجه‌بخش نبود.

توطئه کودتا و شورش‌های محلی نیز با شکست مواجه شد. پس از آن بود که در حمایتی بین‌المللی طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم را علیه انقلاب اسلامی به راه انداختند، اما در پایانِ این جنگ سخت، نهال انقلاب ایران به درختی تناور تبدیل شد و دیگر الگوهای سخت برای ضربه زدن به آن کارساز نبود.

از این پس، روش‌های نرم برای رویارویی با آن در پیش گرفته شد. مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش خطر این نوعِ جدید از جنگ را در قالب عباراتی همچون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و… گوشزد کردند.

این مقاله در نظر دارد با بهره‌گیری از سخنان هدایت‌گر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به ترسیم سیر حرکت جنگ سخت دشمنان به جنگ نرم بپردازد. در تدوین مقاله، تکیة اصلی بر الگوهای بومی مفاهیم مورد بحث بوده، و حتی‌الامکان از ارجاع به منابع دیگر احتراز شده است.

انقلاب اسلامی ایران با هدف احیای اسلام در تمام ارکان و شئون جامعه و حاکمیت احکام آن در مشی و روش دولت و بسط ارزش‌های قرآن در بین آحاد جامعه شکل گرفت.

سلطة استعمار و خودفروختگی حکام در طی چند سدة اخیر آتش نهفته‌ای را در زیر خاکستر نهان ساخته بود که سرانجام با خیزش انقلاب اسلامی ایران تاریخ جدیدی را در حیات انسان رقم زد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکست سخت و ناباورانه‌ای بر جبهة مستکبرین تحمیل کرد؛

به همین دلیل، از نخستین روزهای پیروزی انقلاب، برنامه‌ریزی دشمن برای لطمه زدن به انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن آغاز گشت. آنان در آغاز با بهره‌گیری از روش‌های برانگیختن شورش، ترور شخصیت‌های برجسته انقلاب، انجام کودتاهای نافرجام و در نهایت به راه انداختن جنگ تحمیلی به تلاش برای براندازی انقلاب اسلامی اقدام نمودند. علیرغم این، وجود ارزش‌های دینی همچون ایثار و شهادت، اعتقاد مردم به نظام دینی مبتنی بر محور ولایت فقیه، و وحدت و ارتباط بین مردم و مسئولین تمامی توطئه‌ها را با شکست مواجه کرد.

انقلاب دوران سختی را در ایامی که توطئه‌ها و ناآرامی‌های دشمنان سراسر کشور را در بر گرفته بود، طی کرد و در این راه شهیدان بسیاری را از مقامات و مردم نثار کرد. در این مرحله، انقلاب اسلامی در جبهه داخلی به مبارزه با گروه‌هایی پرداخت که در صدد انحراف انقلاب از مسیر اسلام و ولایت فقیه بودند و در این راه به مبارزه مسلحانه روی آورده بودند، با آغاز جنگ تحمیلی جنگ سخت شدت بیشتری گرفت و وارد مرحله‌ای جدید شد به طوری که همه توان انقلاب و کشور را درگیر خود کرد. در جنگ تحمیلی که شدیدترین نوع جنگ سخت در مواجهه با انقلاب اسلامی بود دشمن به دنبال فتح سرزمینی بود و براندازی انقلاب از طریق نظامی را هدف گرفته بود.

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

 

تاریخ انتشار مطلب:2023/11/04 - 4:23


تمامی حقوق این وبگاه متعلق به پایگاه خبری اندیمشک جوان می باشد :