فرماندهی فضایی که از زمان تشکیل تاکنون فعالیت‌هایش ابعاد رسانه‌ای پیدا نکرده است؛ در طی ده سال گذشته اقدامات مؤثر و تأثیرگذاری برای دستیابی به فناوری‌های نوین دفاعی طی کرده است

فرماندهی فضایی که از زمان تشکیل تاکنون فعالیت‌هایش ابعاد رسانه‌ای پیدا نکرده است؛ در طی ده سال گذشته اقدامات مؤثر و تأثیرگذاری برای دستیابی به فناوری‌های نوین دفاعی طی کرده است و امروز پس از پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد، این اولین بار است که از آن سخن به میان آورده می‌شود.
پایگاه بصیرت / محمد علی کوثری

بازتاب رسانه‌ای حضور سپاه در فضا/ لبیک سپاه به راهبرد «قوی شدن» رهبر انقلاب

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت و به‌این‌ترتیب دستاوردی عظیم و حیرت‌انگیز برای جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.
این دستاورد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخل و خارج کشور داشت.

بازتاب داخلی گسترده
برخی عبارات مندرج در پیام‌های تبریک، اظهارنظر‌ها و تحلیل‌های مقامات و شخصیت‌ها و کاربران در رسانه‌ها و فضای مجازی در تجلیل از این دستاورد درخشان به‌کاررفته، عبارت‌اند از:
– قرار گرفتن این ماهواره چندمنظوره در فضا هم در عرصه IT و نبرد‌های اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش‌افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند.
– امروز از آسمان زمین را نگاه می‌کنیم. این اتفاق آغاز شکل‌گیری یک قدرت جهانی است.
– پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر نشان داد که فرمان حکمت‌آمیز حضرت امام (ره) در تأسیس این شجره طیبه، برکات غیرقابل‌انکاری را برای مردم ایران به دنبال داشته است.
– این اقتدار علمی، فنی و این رویش مبارک که در قله فناوری‌های پیشرفته جهان است موجب استمرار افزایش اقتدار دفاعی، مسرت ملت بزرگ ایران اسلامی، آزادی خواهان جهان و جبهه مقاومت خواهد بود.
– موفقیت‌هایی ازاین‌دست یادآور خدمات بی‌ادعا، ولی درخشان شهیدانی، چون سردار حسن تهرانی مقدم و امثال اوست.
– سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر نشان داد در پیگیری و تحقق اهداف راهبردی و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) پیشتاز است.
– پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی «نور ۱» طلیعه مبارکی برای افزایش اقتدار دفاعی با حضور در فضا و ارتقای علمی و بازدارندگی کشور در مسیر خودکفایی می‌باشد.
– اقدام غرورآفرین سپاه، لیاقت، تخصص و شایستگی نیرو‌های انقلاب در کنار تعهد صمیمانه آنان در عرصه امنیت ایران اسلامی را به منصه ظهور و بروز رساند.
– گام دوم انقلاب یعنی ایران قوی و ایران قوی یعنی ابرقدرت در همه زمینه‌ها. در گام دوم انقلاب خبر‌های غرورآفرین مثل پرتاب ماهواره نور به‌وفور داریم.
– در این جشن موفقیت فضایی، جای شهدا خالی است. این پیروزی را مدیون خون شماییم.

دستاورد عظیم و راهبردی و جهشی
برخی تعابیر و توصیفات که در پیام‌ها و اظهارنظر‌ها و تحلیل‌ها به‌کاررفته‌اند عبارت‌اند از:
– فناوری برترساز
– دستاورد راهبردی و مهم
– دستاورد راهبردی فضایی
– دستاورد بزرگ ملی
– نماد ارتقای دانش فضایی در ایران
– گام راهبردی سپاه
– نمایش اقتدار فرزندان انقلاب
– تحولی نوین در عرصه فضایی کشور
– اقدام عظیم و موفقیت غرورآفرین
– دستاورد راهبردی دفاعی و علمی
– یک انقلاب در سیستم اطلاعات دفاعی ایران
– لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر راهبرد «قوی شدن»
– جهش در عرصه گسترش قلمرو و توان اطلاعاتی راهبردی
– دستاوردی عظیم، ارزشمند و غرورآفرین برای ایران اسلامی
– نقطه عطفی در تاریخ تحولات گسترش صنایع فضایی نظام
– افزودنِ برگ زرین دیگری به افتخارات جوانان و دانشمندان حوزه فضایی کشورمان
– گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بازتاب رسانه‌ای حضور سپاه در فضا/ لبیک سپاه به راهبرد «قوی شدن» رهبر انقلاب
اقتدار سپاه در فضا
تیتر‌های صفحه اول روزنامه‌های کشور در روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ اغلب به دستاورد ماهواره‌ای سپاه پاسداران اختصاص داشت.
برخی از این تیتر‌ها بدین شرح است:
روزنامه اطلاعات: نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین
آرمان ملی: اقتدار سپاه در فضا
خراسان: چشم سپاه در مدار زمین
جوان: رصد نظامی جهان با نور سپاه
ابتکار: نور سپاه در مدار زمین
فرهیختگان: انقلاب دوم موشکی
کیهان: دنیا زیر دید ایران
وطن امروز: انقلاب نور
جام جم: خط مقدم در فضا
صدای اصلاحات: می‌توانیم جهان را از فضا رؤیت کنیم

بازتاب رسانه‌ای حضور سپاه در فضا/ لبیک سپاه به راهبرد «قوی شدن» رهبر انقلاب
تبریک به شهید حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمان او
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور به فضا توسط سپاه پاسداران، واکنش تحسین‌برانگیز کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت. کاربران با داغ کردن هشتک‌های «سپاه پاسداران»، «ماهواره نور» و «ایران قوی» این موفقیت را به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمان او تبریک گفتند.

بازتاب بسیار وسیع در رسانه‌های خارجی
این دستاورد راهبردی بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های خارجی داشت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با تعبیر «پرتاب غافلگیرانه» این خبر را گزارش داد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با تیتر «نبرد برای فضا» این خبر را پوشش داد.
خبرگزاری فرانسه پرتاب این ماهواره‌بر را «عملیاتی غافلگیرانه» خوانده است.
خبرگزاری دویچه‌وله آلمان در بخشی از گزارش خود از ایران به‌عنوان یک «قدرت خاورمیانه‌ای» یاد کرده است.
(تسنیم، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹)
خبرگزاری اسپوتنیک پرتاب ماهواره نظامی ایران را «دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران» برشمرده است.
شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق نیز با بازتاب این موفقیت بزرگ گزارش داد که با قرار گرفتن این ماهواره نظامی ایران بر روی مدار زمین، این کشور به موفقیت بزرگی دست یافت که نشان‌دهنده توانایی این کشور در زمینه موشکی است.
مجری شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت: در بین تمام اتفاقات جهان، ایران بود که شب گذشته همه دنیا را سورپرایز کرد.
روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، پایگاه یو‌اس‌نیوز، روزنامه نیویورک‌تایمز، روزنامه واشنگتن‌پست، روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز، پایگاه اینترنتی نشریه جروزالم پست، خبرگزاری رویترز، وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز، فرانس ۲۴، شبکه الجزیره، خبرگزاری شینهوای چین، شبکه یورونیوز، پایگاه آی ۲۴ نیوز، شبکه ان‌بی‌سی شیکاگو، پایگاه روزنامه ینی‌شفق ترکیه، روزنامه صهیونیستی هاآرتص، نشریه صهیونیستی دبکا فایل، شبکه عرب‌نیوز، پایگاه خبری النشره لبنان، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پایگاه خبری المصری الیوم، پایگاه خبری العهد لبنان، روزنامه الشرق، پایگاه خبری فلسطین‌الیوم، پایگاه خبری النشره لبنان، پایگاه اطلاع‌رسانی الغد عراق و بسیاری از دیگر رسانه‌های بین‌المللی این خبر را پوشش دادند.
تعداد بازدید : 9
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

نقش رهبر انقلاب در فضایی شدن سپاه
سایت خبرآنلاین در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ نوشت:
«با پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد شاید این سؤال به وجود آمده باشد که سپاه چگونه به‌یک‌باره موفق به پرتاب ماهواره و تزریق آن به مدار می‌شود؟ پاسخ این است که سپاه طی ده سال گذشته به‌دوراز نمایش‌های رسانه‌ای به قدرت مشغول به تحقیق، توسعه و ایجاد ظرفیت‌های گسترده فضایی به‌عنوان یک ضرورت بوده است.
فضایی شدن سپاه به سال ۱۳۸۸ و انتصاب سردار امیرعلی حاجی‌زاده به فرماندهی نیروی هوافضای سپاه بازمی‌گردد؛ آنجا که فرمانده معظم کل قوا، در حکم انتصاب فرمانده جدید «نیروی هوایی سپاه»، از عنوان «نیروی هوافضای سپاه» استفاده کردند و بدین ترتیب اولین جرقه ورود سپاه پاسداران به فعالیت‌های حوزه فضایی به شکل ساختاریافته ایجاد شد. به دنبال این تغییر عنوان، در آذرماه ۱۳۹۱ فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه در یک ساختار موقت شروع به کارکرد و اقدامات متعدد خود را در حوزه پژوهش، تحقیقات، احصاء دانش و تولید ماهواره و ماهواره‌بر ادامه داد.
به دنبال فعالیت‌های مؤثر این فرماندهی، در سال ۱۳۹۶ از طرف فرمانده معظم کل قوا تشکیل فرماندهی فضایی با رویکردی متمرکز در نیروی هوافضای سپاه و باهدف دستیابی به اهداف دفاعی در فضا رسماً ابلاغ شد. این فرماندهی که از زمان تشکیل تاکنون فعالیت‌هایش ابعاد رسانه‌ای پیدا نکرده است؛ در طی ده سال گذشته اقدامات مؤثر و تأثیرگذاری برای دستیابی به فناوری‌های نوین دفاعی طی کرده است و امروز پس از پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد، این اولین بار است که از آن سخن به میان آورده می‌شود. فرماندهی فضایی باوجود سابقه کوتاه شکل‌گیری، اقدامات گوناگونی را برای ایفای نقش خود انجام داده است.
ازجمله اقدامات مؤثر این فرماندهی با همکاری سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه را می‌توان تولید موتور فضایی و تمام کامپوزیتی سلمان برشمرد که به دلیل برخورداری از نازل متحرک قابلیت اصلاح مسیر در خارج از جو را دارد و از این پیشران هم در ماهواره‌بر قاصد استفاده شده است.
طراحی و ساخت سامانه‌های دریافت داده‌های فضایی، احداث پایگاه‌های رصد و جمع‌آوری سیگنال‌های فضاپایه، ایجاد بانک اطلاعاتی و فراهم‌سازی قابلیت تحلیل و بهره‌برداری از این منابع و مشارکت در طراحی ماهواره‌های چندمنظوره با مأموریت‌های دفاعی و امنیتی، نمونه‌هایی از فعالیت‌های این مجموعه است.»
علاوه بر این‌ها، طراحی و ساخت پهپاد‌های مختلف، مهندسی معکوس و ساخت پهپاد فوق پیشرفته RQ ۱۷۰ آمریکا، سامانه‌های موشکی ضدناو و بالستیکی و ضد سپر موشکی، سامانه‌های پدافندی و انواع رادار‌ها و مراکز کنترل فرماندهی و جنگ الکترونیک و ساخت موشک‌های نقطه‌زن و غیرقابل‌رهگیری ازجمله دستاورد‌های عظیم این نیرو هستند.

عظمتِ نیروی هوافضای سپاه
در عظمت نیروی هوافضای سپاه همین بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه در ۳۰/۰۲/۱۳۹۳ طی دست‌نوشته‌ای تصریح فرمودند:
«بار دیگر نشانه‌های روشن بالندگی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از برکات توکل و اعتمادبه‌نفس و جرأت اندیشیدن و اقدام است، در نمایشگاه هوافضا مشاهده شد. خدای بزرگ را بر نعمت وجود این عناصر مؤمن و کارآمد و نتایج سعی و عمل آنان سپاس میگویم و توفیق روزافزون آنان را از خالق اندیشه و استعداد مسألت می‌کنم. مهم آن است که رشته کار بزرگ و حساس خود را رها نکنید و پیشرفت در کیفیت و نیز در کمیت را با توکل و اخلاص دنبال کنید. خدا یار و نگهدارتان باد.»

رهبر انقلاب دعاگوی سپاه
چه شیرین و مبارک و افتخارآفرین است که در روز پرتاب ماهواره نور، پیام رهبر عظیم‌الشأن انقلاب و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای به مناسبت روز تأسیس سپاه ابلاغ گردید مبنی بر اینکه:
«سلام من را به مناسبت روز تأسیس سپاه به آحاد کارکنان سپاه و خانواده‌های محترمشان برسانید. از عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه تشکر می‌کنم و دعاگویشان هستم.»

تاریخ انتشار مطلب:2020/04/25 - 1:22


تمامی حقوق این وبگاه متعلق به پایگاه خبری اندیمشک جوان می باشد :