فرصت های سرمایه گذاری در متاورس متاورس فرصتی را برای بسیاری از شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با ارائه راه‌های مؤثرتر و کارآمدتر برای انجام کارهایی مانند آموزش دانشجویان یا کارگران، ارائه خدمات، تبلیغات و ارتباط با دوستان یا همکاران، صنایعشان را متحول کنند.

فرصت های سرمایه گذاری در متاورس

متاورس فرصتی را برای بسیاری از شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با ارائه راه‌های مؤثرتر و کارآمدتر برای انجام کارهایی مانند آموزش دانشجویان یا کارگران، ارائه خدمات، تبلیغات و ارتباط با دوستان یا همکاران، صنایعشان را متحول کنند. شرکت هایی که راهی برای استقرار موثر واقعیت مجازی و افزوده پیدا می کنند، احتمالاً عملکرد خوبی خواهند داشت و سودهایی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان می آورند. با این حال، همه جنبه ها و ابعاد متاورس موفقیت‌آمیز یا از نظر فنی امکان‌پذیر نخواهند بود، و برخی ممکن است با موانع ناشی از عدم علاقه کاربر، مقررات حفظ حریم خصوصی، نگرانی‌های امنیتی، ناکارآمدی هزینه، یا پیامدهای سلامت جسمی و روانی فناوری مواجه شوند.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مستقر در حال ساخت بازی‌های متاورس هستند که می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را ارائه دهند اما آنها سرمایه گذاری های پرخطری هستند. از آنجایی که بازار احتمالاً فناوری متاورز را که هنوز امکان پذیر بودن آن یا داشتن مخاطبان ثابت نشده است، بیش از حد قیمت گذاری خواهد کرد.زمانی که این شرکت ها نتوانند پیش بینی های فروش و رشد خود را برآورده کنند، این امر می تواند منجر به زیان سرمایه گذاری شود.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاری در متاورس ریسک قابل توجهی دارد و سرمایه‌گذاران را ملزم می‌کند تا بدون داده‌های کافی برای پیش‌بینی نحوه دریافت پروژه‌های متاورس توسط مشتریان و کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاری انجام دهند. سرمایه گذاران باید نسبت به سرمایه گذاری بیش از حد در این بخش احتیاط کنند و هر موقعیت سرمایه گذاری متاورس را با دقت انتخاب کنند.

برای کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در متاورس هستند، شرکت هایی مانند پلتفرم متا(فیس بوک سابق)، مایکروسافت، روبلوکس، نایک و انویدیا همگی فرصت های سرمایه گذاری هستند که محصولات مرتبط با متاورس را دارند یا در حال توسعه خدمات هستند اما یک لیست جامع از شرکت ها و خدمات در این زمینه وجود ندارد.

ارتباط رمزارز (رمز پول) با متاورس در خارج از اقتصادهای مجازی در زمینه بازی نامشخص است – و شرکت‌های بازی معمولاً توکن‌ها و ارزهای خود را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر هیچ بازیگر ارز دیجیتالی وجود ندارد که بتواند سهم بازار متاورس را به دست آورد یا دید روشنی برای نحوه استفاده از تغییر به وب 3 داشته باشد. علاوه بر این، تغییرات نظارتی برای بخش ارزهای دیجیتال هنوز در حال گسترش است و می‌تواند به میزان قابل توجهی بر اندازه فرصت ارز دیجیتال متاورس تأثیر بگذارد.

پیش بینی درآمد 800 میلیارد دلاری متاورس
متاورس پلتفرم آتی دنیای ارتباطات که بازی سازان آنلاین، شبکه های اجتماعی و دیگر پیشروان فناوری را به خود جذب می کند تا بخشی از آنچه را که به عنوان یک بازار تقریباً 800 میلیارد دلاری محاسبه شده را تصاحب کنند: دنیای سه بعدی اجتماعی، پایدار، مشترک، مجازی؛ متاورس انطباق قلمرو فیزیکی و دیجیتالی در تکامل بعدی اینترنت و شبکه های اجتماعی با استفاده از نرم افزار سه بعدی است که فرصتی را برای شرکت های پیشرو سرگرمی آنلاین و رسانه های اجتماعی فراهم می کند تا در این عرصه درآمدی جدید سرمایه گذاری کنند. اگر یک سبد جهانی با موضوع متاورس بسازیم و بخواهیم شرکت‌هایی داخل سبد را ردیابی کنیم شرکت هایی که بخش قابل توجهی از درآمدشان را از پلتفرم ها، تجربیات و تراکنش ها در واقعیت مجازی کسب کنند در این سبد قرار می گیرند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های نیوزوو ، IDC، PWC، Statista و Two Circles، فرصت درآمد جهانی متاورس می تواند به 800 میلیارد دلار در سال 2024 در مقایسه با حدود 500 میلیارد دلاری سال 2020 نزدیک شود. بازار اولیه سازندگان بازی‌ های آنلاین و سخت‌افزارهای بازی ممکن است در سال 2024 از 400 میلیارد دلار فراتر رود که بازار سرگرمی های زنده و رسانه‌های اجتماعی 400 میلیارد باقی مانده را به خود اختصاص می‌دهد. تحلیل داده های Newzoo، IDC، PWC، Statista و Two Circles نشان می دهد که بازار متاورس ممکن است به درآمد 783.3 میلیارد دلار در سال 2024 در مقایسه با 478.7 میلیارد دلار در سال 2020 برسد که نشان دهنده نرخ رشد سالانه دورقمی 13.1 درصدی است. از آنجایی که سازندگان بازی های ویدیویی همچنان به ارتقای بازیهای موجود به دنیای آنلاین سه بعدی که شباهت بیشتری به شبکه های اجتماعی دارند، ادامه می دهند، فرصت بازار آنها می تواند برای پوشش سرگرمی های زنده مانند کنسرت ها و رویدادهای ورزشی و همچنین تلاش برای کسب سهمی از درآمد تبلیغات رسانه های اجتماعی گسترش یابد. مجموع اندازه بازار متاورس ممکن است به 2.7 برابر بیشتر از نرم افزارهای بازی، خدمات و درآمد تبلیغاتی برسد. سازندگان بازی های آنلاین از جمله Roblox، Microsoft، Activision Blizzard، Electronic Arts، Take-Two، Tencent، NetEase و Nexon ممکن است با سرمایه گذاری بر رشد دنیای مجازی سه بعدی، فروش خود را افزایش دهند.

نمودار 1: چشم انداز رشد بازار متاورس

بر اساس داده¬ها، فرصت درآمدی اولیه متاورس بیشتر متعلق به سازندگان بازی های ویدیویی و بازار نرم افزار و خدمات بازی و همچنین سخت افزارهای بازی است. در این سهم بازار اولیه که ممکن است به 412.9 میلیارد دلار در سال 2024 در مقابل 274.9 میلیارد دلار در سال 2020 برسد، درآمد نرم افزار و خدمات و همچنین درآمد تبلیغات درون بازی حدود 70 درصد از مجموع کل بازار را تشکیل می دهد. اگرچه این بازار موجود متعلق به سازندگان بازی آنلاین است، اما آنهایی که در جذب بخش بیشتری از مشارکت کاربران از طریق ارتقای بازی‌های موجود در دنیای مجازی موفق هستند، می‌توانند سهم بیشتری از فروش این بخش را به خود اختصاص دهند. سخت‌افزار بازی، از جمله رایانه‌های شخصی بازی و تجهیزات جانبی و سخت‌افزار AR/VR مانند Oculus فیسبوک، الباقی فرصت‌های بازار اولیه را به خود اختصاص می‌دهند.
نمودار 2: رشد بازی با کمک دنیای مجازی سه بعدی

رویدادهای زنده و تبلیغات اجتماعی می توانند بازار را دو چندان کنند؛ توانایی آوردن رویدادهای زنده مانند کنسرت، نمایش فیلم و ورزش در دنیای مجازی سه بعدی، فرصت‌های بیشتری را برای سازندگان بازی ایجاد می کند: زیرا آنها تجربیات آنلاین را به دنیای اجتماعی سه‌بعدی ارتقا می‌دهند تا از فرصت متاورس استفاده کنند. سازندگان بازی از جمله Epic Games و Roblox قبلاً میزبان کنسرت‌هایی در داخل بازی‌های خود بوده‌اند، در حالی که پلتفرم یونیتی در حال سرمایه‌گذاری در آوردن محتوا و ابزارهای ورزشی زنده به کیت توسعه سه بعدی خود است. در مقایسه با سال 2019، درآمد کسب ‌و کارهای سرگرمی زنده که می‌توانند بخشی از مفهوم متاورس شوند؛ فیلم، موسیقی زنده و ورزش – ممکن است در سال 2024 از 200 میلیارد دلار فراتر رود، زیرا بر اساس تحلیل داده های PWC، Statista و Two Circle، این مشاغل به آرامی بعد از همه‌گیری کووید-19 بهبود می‌یابند.
نمودار 3: رشد درامد کنسرت های زنده

بازی سازان آنلاین، شبکه های اجتماعی و رقابت برای رهبری فراجهانی
بازی‌سازان آنلاین و شبکه‌های اجتماعی موجود ممکن است برای رهبری اقتصاد رو به رشد 800 میلیارد دلاری متاورس، برای همگرایی جریانات کلان بازی‌ها، محتوای اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر رقابت کنند. مقیاس کاربران و سرمایه‌گذاری‌های فیسبوک در واقعیت مجازی می‌تواند با توسعه بازار به آن برتری دهد، در حالی که فروشندگان موتورهای بازی Unity و Epic ممکن است تقاضای نرم‌افزاری را افزایش دهند. Roblox، Minecraft مایکروسافت و Epic Games Fortnite ظاهراً پیشروان اولیه رقابت برای رهبری متاورس هستند، اما زمان کافی برای سایر بازی‌سازان و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد تا سرویس‌های موجود را تغییر دهند یا خدمات جدیدی را راه‌اندازی کنند تا در این بازار در حال رشد سرمایه‌گذاری کنند.
بازی‌سازان دیگر توانسته‌اند پایگاه‌های کاربری فعال و بزرگی را با عناوینی مانند Activision’s Call of Duty Warzone و World of Warcraft، EA’s the Sims، Take-Two’s GTA Online و Nexon’s MapleStory و Dungeon&Fighter Online راه اندازی کنند؛ بازی‌هایی که با موفقیت به سمت جهان‌های سه بعدی مجازی شیفت می کنند، می‌توانند سهم بیشتری از رشد کاربران را به خود اختصاص دهند و رشد فروش داشته باشند.
نمودار 4: چشم انداز رقابتی متاورس

ترجمه: دکتر علی کرمی

تاریخ انتشار مطلب:2022/03/12 - 3:18


تمامی حقوق این وبگاه متعلق به پایگاه خبری اندیمشک جوان می باشد :