بیمارستان شهید کلانتری پیش از شروع جنگ تحمیلی، یک شرکت تراورس بتنی بود که با وقوع جنگ، به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. این بیمارستان متشکل از بخش‌های مختلف اورژانس، رادیولوژی، اتاق عمل، نمازخانه، سالن سینما، رختشوی‌خانه و … بوده است. نزدیکی اندیمشک به جبهه‌های غرب کرخه و شوش ، حجم مجروحینی که از […]


بیمارستان شهید کلانتری پیش از شروع جنگ تحمیلی، یک شرکت تراورس بتنی بود که با وقوع جنگ، به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. این بیمارستان متشکل از بخش‌های مختلف اورژانس، رادیولوژی، اتاق عمل، نمازخانه، سالن سینما، رختشوی‌خانه و … بوده است.
نزدیکی اندیمشک به جبهه‌های غرب کرخه و شوش ، حجم مجروحینی که از این محور به اندیمشک آورده می‌شدند و پایین بودن ظرفیت بیمارستان شهید بهشتی در رسیدگی به مجروحین سبب شد تا جهت احداث بیمارستانی جدید در اندیمشک تصمیماتی اتخاذ شود تا در صورت انجام عملیات‌های آینده جهت باز پس گیری سرزمین‌های اشغالی غرب کرخه ، کار رسیدگی به مجروحین بدون مشکل و محدودیت انجام گیرد و بدین ترتیب بیمارستان شهید کلانتری شکل گرفت.

در این راستا ساختمان اورژانس شرکت تراورس بتنی اندیمشک جهت ایجاد یک بیمارستان به سپاه پاسداران تحویل داده شد .

شرکت تراورس بتنی که در سال ۱۳۵۲ با خرید زمین از کشاورزان با هدف ایجاد شرکت تولید تراورس و جوش در ریل برای توسعه خطوط ریلی کشور ، مرحله تحقیقات و طراحی خود را آغاز نموده بود ، در سال ۱۳۵۷ به مرحله‌ی بهره‌برداری رسید اما با پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح نشد .

با آغاز جنگ عراق علیه ایران و پیش آمدن ضرورت‌های جدید در زمینه‌ی جبهه‌های جنگ و به علت نزدیکی شرکت تراورس بتنی به خطوط راه‌آهن و بلا استفاده بودن آن و وجود یک اورژانس در محوطه ی آن سبب شد تا این مکان جهت بیمارستان مورد توجه قرار گیرد‌

استعداد اولیه این بیمارستان ، ساختمان اورژانس شرکت تراورس بتنی بود که با توجه به خطرناک بودن محیط و شرایط تولید تراورس جهت کارکنان شرکت به وجود آمده بود و مساحت زیربنای آن ۱۲۰۰ مترمربع بود و در ضلع غربی مجموعه و نزدیک به رستوران و سوپر مارکت شرکت و سینمای منطقه واقع شده بود.

در سال ۱۳۶۳ نیز شرکت تراورس بتنی در همان محوطه شرکت اما با فاصله‌ای جداگانه کار خود را آغاز نمودند و از این زمان به بعد بیمارستان شهید کلانتری و شرکت تراورس بتنی بدون آن که خللی در کار یکدیگر وارد آورند در کنار هم مشغول فعالیت شدند.

به طوری که در زمان‌هایی که حجم رزمندگان مجروح بسیار بالاتر از ظرفیت بیمارستان بود کارمندان و کارگران شرکت تراورس بتنی دست از کار می‌کشیدند و در زمینه‌ی تخلیه‌ی مجروحین ، جابجایی آن‌ها و … به پرسنل

بیمارستان کمک می‌نمودند. بیمارستان شهید کلانتری از استعداد تخصصی قابل توجهی برخوردار بود و دارای اورژانس، آزمایشگاه، دو باند فرود چرخ بال ، بخش داخلی،ارتوپدی، بخش جراحی و… بود.
‌با مشخص شدن نیازهای بیمارستان جدید ، بیمارستان توسط بهداری رزمی قرارگاه کربلا تجهیز و آماده بهره‌برداری شد.

راوی :آمنه داغری یکی از بسیجیان دوران دفاع مقدس که جهت آماده سازی بیمارستان حضور داشته است.

تاریخ انتشار مطلب:2021/12/03 - 10:07


تمامی حقوق این وبگاه متعلق به پایگاه خبری اندیمشک جوان می باشد :